lauantai 25. lokakuuta 2014

Birdwatcher 2

Lintubongari lentokentällä (EFKY). Kymissä on kesän aikana ollut vilkasta toimintaa ja tässä on nyt lisää kuvia muutamista kiitoradalla nähdyistä koneista.

Svenska: Bonga fåglar på flygfältet. Här är fler bilder från EFKY på sommarens flygverksamhet.
English: Birdwatcher on the airfield. Here are more pictures from Kymi Airfield activities last summer.


Schleicher ASK 21: OH-924

SZD-9 bis 1D Bocian: OH-339

Robinson R22 Beta: OH-HBG

English: Tow planes are the most common way that a glider obtains altitude.
The most economical (green) method is winch launching.

Rolladen Schneider LS8-18: OH-895

PIK-7 Harakka III: OH-031
English: Harakka III is a further development of Harakka II.
Only one aircraft was built in 1948 and still flying.


perjantai 24. lokakuuta 2014

PIK-20 E

Tiesitkö, että purjelentokoneita on aikanaan valmistettu myös Suomessa? Kuvien PIK-20 E (OH-607, EFKY) on maalattu ja peruskorjattu Kotkassa vuosina 2010-2011. Tällä koneella saavutettiin muun muassa moottoripurjelennon EM–kisojen kolmas sija vuonna 1983.

Svenska: Visste du att det har tillverkats segelflygplan också i Finland? På bilderna ser du PIK-20 E (EFKY) som renoverades här i Kotka åren 2010-2011. Motorsegelflygplanet OH-607 uppnådde bland annat en tredje plats i VM år 1983.

English: Did you know that glider aircrafts have been manufactured also in Finland? 
The name PIK is an acronym for Polyteknikkojen Ilmailukerho, the flying club of the Student Union of Helsinki University of Technology. In these pictures you can see PIK-20 E, renovated here in Kotka 2010-2011. This motor glider OH-607 got a third place in the World Cup 1983.

Finn made PIK-20 E

PIK-20 E got third prize in the motor glider World Cup 1983

torstai 23. lokakuuta 2014

Birdwatcher 1

Lintubongari lentokentällä (EFKY). Kymissä on kesän aikana ollut vilkasta toimintaa ja tässä on nyt kuvia muutamista kiitoradalla nähdyistä koneista.

Svenska: Bonga fåglar på flygfältet. Här är några bilder från EFKY på sommarens flygverksamhet.
English: Birdwatcher on the airfield. Here are some pictures from Kymi Airfield activities last summer.

The Finnish Military Forces helicopter, Hughes 500 D: HH-6

Douglas DC-3 Airveteran: OH-LCH

Cessna Stationair: OH-PAX

Ultra-light Eurostar 2000: OH-U419

PIK 21 Super-Sytky: OH-XTM

maanantai 20. lokakuuta 2014

LAPL(S), How much?

Purjelentokoulutusta Kymissä pidetään yhtä Suomen edullisimpana koulutuspaikkana, mutta paljonko tuli LAPL(S)-sertifikaatti lopulta maksamaan? Kerhon ilmoittama hinta oli 1200 €.

Svenska: Segelflygutbildningen har nu kommit till sitt slut. Vad blev det slutgilttiga priset? Skiljer det sig mycket från flygklubbens angivna pris 1200 €?
English: My gliding pilot training has now come to an end. What was the total price of this summer's education? Does it differ much from the flying clubs announced price € 1200?

Hinta yhteensä / totalpris / in total 2014


Photo Copyright: Markku Porkka


Jäsenyysmaksut / medlemskapsavgiftermemberships: 95
Teoriaopetusta (C-kurssi)/ teorikurstheory course: 100
Kurssiaineistot / kursmaterial / course material: 0
Matkakulut / resekostnader / traveling expenses: 69

Medikaali (sis. matka) / läkarundersökning / the medical: 270
TraFi-maksu / TraFi-avgift / administrative fee: 105
Lento-opetus (C-kurssi)/ flygundervisningen / flight training: 1 100
Lentopäiväkirja / flygdagbok / logbook: 11
Matkakulut / resekostnader / traveling expenses: 257
Aerodynamiikan tutkintomaksu / examensavgiftexamination fee: 15
LAPL(S)-lupakirja / flygcertifikat / Flight Crew Licence: 150

Ylimääräistä lentotoimintaa kurssin aikana; opettajien OLC-pisteet, poissaolot, pilvi- ja huvilennot: 538 € (eli matkakulut sitä varten)
Yhteensä tähän mennessä / summa hitintills / in total: 2 710


lauantai 4. lokakuuta 2014

Flight Crew Licence LAPL(S)

Kesän lentotoiminta on nyt vihdoin huipentunut tällä viikolla postissa tulleeseen EASA:n lentolupakirjaan LAPL(S). Ilmailuviranomainen TraFi sai lupakirjahakemukseni käsiteltyä (ilman lisäselvityksiä) viidessä päivässä. Seuraavassa blogikirjoituksessa tulen käsittelemään mitä tämä lysti tuli loppujen lopuksi maksamaan.

Svenska: Sommarens flygverksamhet kulminerade under veckan med att det nya EASA flygcertifikatet LAPL(S) damp ned i postlådan. Trafiksäkerhetsverket TraFi fick min ansökan behandlat på bara fem arbetsdagar. Men vad kostade allt detta, hela flygutbildningen? Det får du svar på i mitt nästa inlägg.
English: This summer's flying activities culminated during the new EASA Flight Crew Licence LAPL(S) from the Finnish Civil Aviation Authority TraFi. They processed my application only in five days. But what was the total cost off all this fun? I will give you the answer in my next blog post.

EASA Flight Crew Licence LAPL(S)